Competitiewedstrijd zaterdag 24 november 2012
EMS D1 – EVV D1 1-6 (0-2)
EVV eindigt competitie met winst ……
Vandaag ging de reis naar sportpark Kitskensberg in Roermond voor al weer de laatste wedstrijd in de najaarscompetitie. Tegenstander EMS stond troosteloos onderaan, aangezien ze al hun eerdere wedstrijden hadden verloren. Dit was ook bij onze spelers bekend en dus was er natuurlijk gevaar voor onderschatting. Aan de trainers dus de taak om de spelers hiervoor te waarschuwen. Helaas is ons dat niet helemaal gelukt….
Voor de wedstrijd gaven we aan dat we zo moesten spelen zoals vorige week tegen Roggel. Snel combineren, niet teveel met de bal lopen, fel op de bal en zuiver in de passing. Maar net deze zaken gingen vanaf het begin fout. Hierdoor bleef EMS in de beginfase redelijk eenvoudig overeind. Sterker nog, de eerste grote kans was voor de thuisploeg. Gelukkig hield Daan de doorgebroken speler van scoren af met een mooie redding. Dit had een waarschuwing moeten zijn, maar het spel werd er niet beter op. Toch kwamen we na ongeveer 10 minuten op 0-1 en het was ook nog een prachtige treffer. Via Yorrick en Remondo werd David vrijgespeeld en vanaf de rand van de zestien plaatste hij de bal in de verre hoek en bracht ons hiermee op voorsprong.
Niet veel later hadden we geluk dat een fout van Daan onbestraft bleef en de bal net naast het doel belandde. De spelers wilden wel, maar het spel bleef slordig. Veel aanvallen strandden ook al voortijdig doordat we ontelbare keren (terecht of onterecht) in de buitenspelval liepen. Nadat Quinten hem een keer had omzeild kwam hij vrij voor de keeper, maar vooral tot zijn eigen afgrijzen plaatste hij de bal naast de paal. Even later belandde een schot van Camille in de handen van de keeper. Na 20 minuten werd de score verdubbeld. Deze keer stond linksback Ruben met een mooie assist op Quinten aan de basis. Quinten verscheen weer alleen voor de keeper en deze miste hij niet en schoot hij de bal langs de keeper in het doel, 0-2.
EMS kwam er een enkele keer goed door, maar ook nu redde Daan op een schot in de bovenhoek. In de laatste 10 minuten werd het spel beter en kregen we nog genoeg kansen om te scoren. Fauve verscheen alleen voor de keeper, maar deze plukte de bal van haar voet. Ook een schot van Yorrick wist hij tegen te houden. De grootste kans was voor Camille na een mooie voorbereiding via Yorrick en Fauve, maar helaas plaatste hij de opgelegde kans naast het doel. De laatste kans in de eerste helft was voor Remondo, maar ook nu was de keeper de winnaar in dit duel.
Met een magere tussenstand van 0-2 zochten we de kleedkamer op.
Hier aangekomen konden de spelers zelf precies aangeven wat er aan schortte in de eerste helft. De tweede helft zou het volgens hun beter moeten en ook beter gaan …….
Met enkele wijzigingen in de opstelling begonnen we aan de tweede helft. Laatste man Julian schoof door naar het middenveld en al snel kreeg hij zijn eerste kans, maar voordat hij kon schieten werd hij gevloerd. De scheidsrechter gaf dan ook een terechte penalty. Julian werd aangewezen om deze te nemen. Hij schoot hem onhoudbaar in de linkerbenedenhoek en bracht ons met zijn eerste doelpunt van de competitie naar een 0-3 voorsprong.
Ondanks de goede bedoelingen in de rust bleef het spel te slordig en bleven we doorgaan met buitenspel te lopen. De frustratie nam bij verschillende spelers hierdoor toe, met als gevolg commentaar op de scheidsrechter of commentaar op eigen spelers wanneer iets fout ging.
Dit is natuurlijk helemaal verkeerd en dat is diverse spelers tijdens de wedstrijd al duidelijk gemaakt en de rest van het team na de wedstrijd in het kleedlokaal.
Toch bleven we kansen creëren. Schoten van Max en Fauve werden goed gepakt door de EMS-keeper. Onze eigen keeper had bijna niks te doen in deze periode. Dit was waarschijnlijk ook de reden voor de tegentreffer van EMS. Daan ging in de fout bij een terugspeelbal, verspeelde hem uiteindelijk en hier wist EMS van te profiteren en werd het opeens 1-3.
Dit tegendoelpunt schudde ons waarschijnlijk wakker, want hierna was het goede spel van de vorige week opeens veel meer te zien. De eerste kans werd door Max nog te zacht ingeschoten, maar even later was het Nino die een mooie voorbereiding van Camille de voorzet afmaakte, 1-4.
Na een corner van Remondo schoot Nino met een rare hoge bal met heel veel effect op het doel. De bal ging over iedereen heen en stuitte duidelijk achter de lijn. Door het effect sprong hij weer terug het veld in, maar gelukkig stond de scheidsrechter in de buurt en wees hij naar het midden, 1-5 voor EVV. Met nog enkele minuten op de klok kreeg Yorrick nog een kans om te scoren, maar verdween zijn schot net over het doel. Het slotakkoord was wederom voor Nino. Nu stond hij op de juiste plaats om een perfecte voorzet van Fauve af te ronden en zodoende de eindstand op 1-6 te brengen. Met dit doelpunt wist Nino zelfs een glaszuivere hattrick te scoren en dit binnen 10 minuten !!!!!
Vandaag zagen we dat onderschatting en niet scherp aan de wedstrijd beginnen het voor ons onverwacht moeilijk kan maken. Met de scherpte van vorige week had vandaag zeker de dubbele cijfers haalbaar moeten zijn, maar nu is dit jammergenoeg niet gelukt. Dit betekent dat de trainers komende week toch zelf de trainingen in elkaar moeten zetten. Voor de wedstrijd hadden we afgesproken dat bij dubbele cijfers de spelers de trainingen mochten invullen.
Terugkijkend op de eerste seizoenshelft kunnen we niet anders dan tevreden zijn. Met vaak prachtig combinatievoetbal behaalden we uit 11 wedstrijden maar liefst 27 punten. Het doelsaldo van 54 doelpunten voor en maar 11 tegen zegt eigenlijk al genoeg. Vergeleken met de start in augustus en nu zijn we enorm gegroeid als team. Laten we hopen dat we deze groei na de winterstop kunnen doorzetten.
De komende weken spelen we nog één oefenwedstrijd (DVO D2), één buitentoernooi (OVCS in Sittard), gaat de KNVB wintercompetitie beginnen en zullen we misschien ook nog enkele keren in de zaal trainen.
Doelpuntenmakers: Nino (3), David, Julian, Quinten (1)
Assists: Remondo (2), Ruben, Fauve, Camille (1)